Aku bukan paling baik.

Bayangkan dunia kita tak ada orang jahat.

Satu hari ada nenek tua pergi balai polis. Nak report ada kelindan lori dari Sungai Siput rogol cucu dia di celah lori. 

"Tuan, tolonglah saya. Saya nak buat laporan, cucu saya baru kena rogol dengan kelindan lori dari Sungai Siput. Nama dia Hamdan."

Tiba-tiba polis tu jawab.

"Oh makcik. Sayalah Hamdan tu. Sayalah yang rogol cucu makcik. Ni Tuan Zaidi, nah tolong garikan aku."

Tiba-tiba Tuan Zaidi pulak masuk scene.

"Eh amende pulak kau. Aku lah yang nama Hamdan yang rogolkan cucu makcik ni. Nah gari ni. Garikan aku."

Tiba-tiba nenek tu bantah.

"Tak kot. Akula Hamdan. Aku la yang rogol cucu aku. Bak sini gari tu."

.....................

Aku nak buat lawak selalu tak jadi.

Pernah tak satu masa dalam hidup korang, korang akan senyap-senyap buat salah, hanya sebab tak ada orang di sekeliling? Padahal sebelum tu koranglah orang yang paling dengki tengok orang lain buat salah.

"Tak baik tau tak pakai tudung."
"Tak baik tau pakai baju ketat."
"Tak baik tau hisap hohe (sengau)."

Rupa-rupanya dekat rumah cikgu kaunseling aku, kaulah yang pertama sekali buat. Apa punya cilakak.

"Tak baik tau minum arak."
"Tak baik tau hisap rokok."
"Tak baik tau hisap hohe (sengau)."

Rupa-rupanya dalam stor sukan sekolah aku, kaulah yang pertama sekali try. Apa punya cilabang.

Tak apalah, dia nak buat jahat, biarkan. Tapi jangan biarkan terus, simpanlah dalam otak korang, rasa kesian kat dia. Sebaik-baik diri aku adalah sebaik-baik diri kau, dan sejahat-jahat diri aku, adalah sejahat-jahat diri kau, sebab kita terpaksa begitu, sebab kita duduk sekali. Lainlah kau dan aku duduk dalam dunia yang berbeza.

Berkali-kali aku diingatkan tentang karma, walaupun pada dasarnya kita tak boleh percaya karma. Kita hanya boleh percaya what you give you get back. Walaupun maksud karma secara kasar ialah what you give you get back. Tapi tetap tak boleh percaya karma.

Haha apa aku mengarut. 

"Berilah susu kepada orang, nescaya susulah yang datang kepada kau. Berilah tuba dan hohe kepada orang, nescaya tuba dan hohelah akan datang kepada kau."

 Whatever.

7 comments:

fareeza mukhris said...

haha
nice
:)

MatNazip said...

pergh!
menyengat siott...


eh.apakah hohe tuh?
xpaham aku...
huhu

Amirul Rezza said...

Tak menyengat pun sebenarnya.

Hohe hu, hau hengok hawah.

Moon said...

part nenek and hohe tu yg tak tahan..hahaha ;D

Dila Jamalia said...

yey amer datang balik. :D

Anonymous said...

aku la Hamdan,aku yg rogol cucu makcik tu.

Zuratul Ain said...

HAHAHAHAHA.Lawak lah lu nii.